BIZNES Transport

Logistyka i druk 3D

Drukowanie w 3D już dawno wyszło poza obszar fantastyki. Przykładem są metalowe podzespoły do samolotów, które nie są już zgrzewane z poszczególnych elementów, ale drukowane w całości. Ich produkcja na skalę masową jest już tylko kwestią

Data publikacji: 2015-11-06
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Logistyka i druk 3D
Kategoria: Transport, BIZNES

Drukowanie w 3D już dawno wyszło poza obszar fantastyki. Przykładem są metalowe podzespoły do samolotów, które nie są już zgrzewane z poszczególnych elementów, ale drukowane w całości. Ich produkcja na skalę masową jest już tylko kwestią czasu.

Logistyka i druk 3D Transport, BIZNES - Drukowanie w 3D już dawno wyszło poza obszar fantastyki. Przykładem są metalowe podzespoły do samolotów, które nie są już zgrzewane z poszczególnych elementów, ale drukowane w całości. Ich produkcja na skalę masową jest już tylko kwestią czasu.

Inteligenta produkcja z wykorzystaniem internetu – czyli Industry 4.0  i internet rzeczy – są obecnie bardzo popularnymi tematami. Digitalizacja wytwarzania daje nowe możliwości dla firm produkcyjnych. Ten potencjał już teraz jest wykorzystywany przez branżę logistyczną, która stawia na wykorzystanie informacji cyfrowych w celu stworzenia przejrzystości i optymalizowania procesów biznesowych. Operatorzy logistyczni objęli pionierską rolę opracowania modelu bieżącej kontroli globalnego przepływu towarów. Biorąc to wszystko pod uwagę, konieczność rozwoju internetu rzeczy jest faktem. Dachser, który od lat inwestował w swój system IT, jest bardzo dobrze przygotowany na procesy digitalizacyjne w branży – mówi Andreas Froschmayer, dyrektor działu Corporate Development, Strategy i PR w Dachser.
Można wydrukować wszystko, co można zespawać
W kontekście cyfryzacji logistyki, jednym z najpopularniejszych obecnie tematów jest druk 3D. W zasadzie jest to nic innego, jak proces spawania i wytopu. Surowiec lub metal nakładany jest warstwami, za pomocą wiązki laserowej lub elektronowej.
Ta metoda produkcji może być krokiem milowym w rozwoju przedsiębiorstw produkcyjnych. Wyrób może być produkowany w jednym kawałku, z pominięciem etapów produkcyjnych jego poszczególnych części składowych, a tym samym, z pominięciem kosztów związanych z produkcją podzespołów. Ma to również konsekwencje dla logistyki, w postaci uproszczenia łańcuchów dostaw.  
Światowy rynek druku 3D jest jak rakieta, z rocznym, ok. 30-proc. wzrostem. Eksperci szacują, że w 2020 roku przewozy handlowe wyrobów gotowych i podzespołów na trasie Azja – Europa zmaleją o 2 – 5 proc. Ale to, co na pierwszy rzut oka brzmi jak proroctwo zagłady dla branży logistycznej, niesie ze sobą również ogromny potencjał, pod warunkiem że dostawcy usług logistycznych skupią się na tworzeniu dodatkowej wartości dla łańcuchów dostaw w inteligentny sposób. Obecnie opracowywane są pierwsze modele biznesowe odpowiadające tym wymaganiom. Jest to zarówno transport metalu w formie proszku, jak i strategie dla druku 3D oraz tradycyjnej logistyki części zamiennych. Takie modele mają obecnie sens w przypadku ok. 20 proc. procesów produkcyjnych.
Rozszerzenie zakresu usług logistycznych
Druk 3D, otwierając nowe możliwości biznesowe, w ciągu najbliższych kilku lat daje Dachser szansę rozwoju gamy usług logistycznych. W ramach zarządzania innowacjami, takie nowe modele biznesowe są aktualne testowane w całej firmie. Nasze działania w zakresie innowacji  nie zawsze doprowadzą nas do wdrożenia nowych projektów, ale z pewnością przyczynią się do wygenerowania nowej wartości w Dachser – wyjaśnia dr Andreas Froschmayer.
Technologia druku 3D jest jeszcze daleka od perfekcji. Zbyt wiele kwestii pozostaje nierozwiązanych, począwszy od zmian cen w przypadku drukarek laserowych i promieniowania elektronowego, aż do utylizacji materiałów drukarskich. Ponadto, istnieje kilka bardzo delikatnych tematów, takie jak prawa własności, odpowiedzialność za produkt, kontrola jakości i certyfikacja. Mamy więc jeszcze dużo pracy domowej do odrobienia – mówi Andreas Froschmayer. Przede wszystkim modele biznesowe związane z wykorzystaniem druku 3D są jeszcze zbyt mało opłacalne. To jest problem, gdzie przemysł ma jeszcze dużo do zrobienia – dodaje.
Dachser
Dachser, rodzinna firma z siedzibą w Kempten w Niemczech, jest jednym z wiodących operatorów logistycznych na świecie. Dachser zapewnia kompleksową logistykę transportu, magazynowania oraz usług dodatkowych w dwóch obszarach biznesowych: Dachser Air & Sea Logistics oraz Dachser Road Logistics. Ten drugi obszar podzielony jest na dwa segmenty: Dachser European Logistics i Dachser Food Logistics. Ofertę firmy uzupełniają kompleksowe rozwiązania w zakresie logistyki kontraktowej.
Zatrudnienie w Dachser przekroczyło 25 tys. pracowników w 437 lokalizacjach na całym świecie. W 2014 roku Dachser osiągnął przychody w wysokości 5,3 mld EUR, przetransportował w sumie 73,7 mln przesyłek o łącznej wadze 35,4 mln ton. Dachser poprzez swoje organizacje krajowe jest reprezentowany w 42 krajach.
Więcej informacji na temat firmy Dachser: www.dachser.pl

 

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Logistyka i druk 3D Transport, BIZNES - Drukowanie w 3D już dawno wyszło poza obszar fantastyki. Przykładem są metalowe podzespoły do samolotów, które nie są już zgrzewane z poszczególnych elementów, ale drukowane w całości. Ich produkcja na skalę masową jest już tylko kwestią czasu.
Hashtagi: #Transport #BIZNES

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy