BIZNES Maszyny Przemysł

Finansowanie wózków widłowych 2016

Wiele mówi się ostatnio o wynajmie długoterminowym i leasingu jako formach realizacji inwestycji B2B – również w intralogistyce. Czy dane z rynku potwierdzają, że hasło „flota jako usługa” staje się dziś

Data publikacji: 2016-11-30
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Finansowanie wózków widłowych 2016
Kategoria: Przemysł, BIZNES

Wiele mówi się ostatnio o wynajmie długoterminowym i leasingu jako formach realizacji inwestycji B2B – również w intralogistyce. Czy dane z rynku potwierdzają, że hasło „flota jako usługa” staje się dziś rzeczywistością?

Finansowanie wózków widłowych 2016 Przemysł, BIZNES - Wiele mówi się ostatnio o wynajmie długoterminowym i leasingu jako formach realizacji inwestycji B2B – również w intralogistyce. Czy dane z rynku potwierdzają, że hasło „flota jako usługa” staje się dziś rzeczywistością?

Wiele mówi się ostatnio o wynajmie długoterminowym i leasingu jako formach realizacji inwestycji B2B – również w intralogistyce. Czy dane z rynku potwierdzają, że hasło „flota jako usługa” staje się dziś rzeczywistością?

Jako główną zaletę alternatywnych form finansowania floty, ich zwolennicy wymieniają minimalizację wpływu inwestycji na płynność przedsiębiorstwa oraz często towarzyszące tego typu usługom atrakcyjne pakiety serwisowe. Czy argumenty te są wystarczająco przekonujące, by przełożyły się na popularność korzystania z pojazdów, które formalnie nie są własnością firmy?

Prognozy dla leasingu

Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL), w 2015 roku w oparciu o tę formę finansowania zrealizowano inwestycje w wózki widłowe na kwotę 572,92 mln złotych. To około 28% całego rynku. Względem 2014.r. odnotowano wzrost o około 20% – przy szacowanym zwiększeniu wartości sprzedaży ogółem na poziomie 18%. Na tej podstawie można wyciągnąć wniosek, że popularność tej usługi rośnie. W tym samym okresie dynamika liczby podpisywanych umów wyniosła +13% (7 217 vs 6 378 sztuk). Oznacza to, że leasingobiorcy zainteresowani byli pojazdami droższymi niż rok wcześniej. Zmianę tę można interpretować jako odzwierciedlenie rosnącego udziału w rynku maszyn segmentu premium lub z napędem elektrycznym, w przypadku których koszty inwestycji kompensowane są dzięki wyższej wydajności. – Jak wynika z naszych obserwacji, wózki akumulatorowe i hybrydowe są coraz bardziej popularne. Może to wynikać z dojrzałości rynku i poszukiwania długofalowych przewag konkurencyjnych. Wydaje się jednak, że nie bez znaczenia jest także duża dostępność form finansowania zmniejszających obciążenia dla inwestora – takich jak leasing, wynajem długoterminowy i elastyczne programy dopasowane do potrzeb klienta – mówi Paweł Włuka, kierownik działu marketingu STILL Polska. Jak wynika z opublikowanego przez ZPL podsumowania trzech pierwszych kwartałów 2016 roku, wartość umów leasingowych na wózki widłowe zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. o 10,09%. Rynek ten najprawdopodobniej zachowa więc dwucyfrową dynamikę wzrostu, choć przypuszczalnie będzie ona mniejsza niż w poprzednim okresie. Przy założeniu, że skala intralogistycznych inwestycji nie spadnie, może to oznaczać zyskiwanie na znaczeniu innych form finansowania floty.

Popularność wynajmu długoterminowego

Choć trudno o jednoznaczne dane dotyczące wartości rynku wynajmu długoterminowego wózków widłowych, dostępne są analogiczne dane z obszaru Car Fleet Management (CFM). Jak wynika z raportu sygnalnego Instytutu Keralla Research, rok 2016 będzie kolejnym z rzędu, kiedy zwiększy się liczba samochodów użytkowanych przez polskie przedsiębiorstwa w oparciu o to rozwiązanie. Choć skala wzrostów jest niewielka (do 4% rocznie), są one stabilne, a poziom nasycenia rynku wynosi zaledwie 3,5%. Dostawcy tego typu usług wciąż mają więc ogromne pole do popisu. Czy sytuacja na rynku wózków widłowych jest podobna? – Wynajem długoterminowy w intralogistyce ma wiele wspólnego z rozwiązaniami CFM – mówi Paweł Włuka, kierownik działu marketingu STILL Polska. – W obu przypadkach klient przenosi pełną odpowiedzialność za płynność pracy pojazdów na dostawcę usługi. W ramach stałej, miesięcznej opłaty otrzymuje gwarancję interwencji serwisowych, przeglądów czy nawet dostęp do urządzeń zastępczych na czas ewentualnej naprawy. Możliwości dostosowania tego typu usług do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa są bardzo szerokie. Nasi doradcy pomagają klientom wybrać najodpowiedniejsze dla nich rozwiązania – tłumaczy ekspert. Szczególnie duże korzyści, wynikające z optymalizacji kosztów eksploatacji i serwisowania wózków, wypracowuje się w przypadku dużych firm, mających w swoich strukturach liczne magazyny i centra dystrybucyjne.

Elastyczne rozwiązania dla dużych graczy

W przypadku przedsiębiorstw, na których flotę intralogistyczna składa się kilkadziesiąt lub kilkaset wózków funkcjonujących w wielu lokalizacjach, oszczędności wynikające z umów wynajmu długoterminowego z pakietem full-service są znaczące. Korzyści płyną nie tylko z przewidywalności kosztów utrzymania ruchu i odciążenia menadżerów poszczególnych zakładów, ale także ze stosowania przez dostawców innowacyjnych metod ewidencji wskaźników eksploatacji. Renomowani producenci wózków oferują systemy informatyczne, dzięki którym minimalizuje się rozbieżności w liczbie roboczogodzin przypadających na poszczególne pojazdy, zmniejszając tym samym ich przeciętną awaryjność. Pozwalają one także na dokładne oszacowanie zapotrzebowania na maszyny konkretnych typów oraz bieżącą optymalizację procesów poprzez manipulowanie liczbą pojazdów różnych rodzajów, dobieranie wyposażenia dodatkowego czy wskazania okresów, w których zasadne jest rozszerzenie floty o wózki pozyskane w oparciu o wynajem krótkoterminowy. Możliwe są przy tym łączne rozliczenia wielu zakładów w oparciu o przebieg urządzeń.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Finansowanie wózków widłowych 2016 Przemysł, BIZNES - Wiele mówi się ostatnio o wynajmie długoterminowym i leasingu jako formach realizacji inwestycji B2B – również w intralogistyce. Czy dane z rynku potwierdzają, że hasło „flota jako usługa” staje się dziś rzeczywistością?
Hashtagi: #Przemysł #BIZNES

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy